Ambition: Fjern 1000 biler i Aarhus

Aarhus Kommune og TADAA! har i fællesskab formuleret et ambitiøs strategi, der handler om at fjerne 1000 fossile biler fra gaden i Aarhus. 

Det skal gøres ved at fremme delebiler på el i fællesskaber som eksempelvis boligområder.  

Projektets hypotese er, at én delebil på el fjerner mellem 4-10 fossile biler fra vejene. Dermed skal der mellem 100-250 delebil på el til for at nå op på det ambitiøse mål om at fortrænge 1000 fossile biler fra vejene i Aarhus Kommune. 

Projektets tre delmål

  • At udbrede så mange el-delebiler som muligt i 2017
  • At demonstrere mulighederne med el-delebilsordninger
  • At bidrage med konkrete erfaringer med deleøkonomi

Projektets idé

Mobility as a service. Deleøkonomi. E-mobility. Stream dit transportbehov. Kært barn har mange navne, når det kommer til at arbejde med fremtidens transportformer. 

Med TADAA! er fremtidens transportformer allerede nutid, fordi der allerede nu er muligt for flere tusinde århusianere at bruge TADAA!s delebiler på el. 

Det er borgerne i Aarhus Kommune glade for. Det kan du læse om i denne artikel om et boligkvarter, der hører til Boligkontoret Aarhus. 

Der kommer løbende nye delebiler i Aarhus. De fleste er indtil videre forbeholdt beboerne i et bestemt boligområde, men ved Pakhusene på Aarhus Ø kan alle være med. Det kan du læse mere om her

Ka' du få TADAA!?
Henrik D. Müller

Vi skal have den vedvarende energi ind i tranporten. Det er en stor opgave. Samarbejdet med TADAA er rigtig interessant, fordi det både indfører flere elbiler i byen, samtidig med at mængden af biler nedbringes. Det er både godt for klimaet, og er med til at mindske trængslen i byen.

Henrik D. Müller Klimachef, Aarhus Kommune

Udfordringen

Der er to hovedudfordringer i forhold til at brede delebiler på el ud i Aarhus. 

Den ene handler om individdets opfattelse af det at dele bil. Mange synes, at det er et genialt koncept, men har alligevel svært ved at se sig selv dele bil med andre mennesker. Både TADAA! og Aarhus Kommune arbejder aktivt med at udbrede kendskabet til fordelene ved en delebilsordning. 

Den anden er strukturel. En delebil på el kræver både en fast parkeringsplads og en dedikeret ladestander. I en storby som Aarhus, hvor der er rift om parkeringspladserne alle steder, er det en udfordring at finde steder, hvor bilerne kan holde. 

Projektets partnere

Bag projektet står TADAA! og Aarhus Kommune. Det er særligt kommunens klimasekretariat under navnet "Go Green with Aarhus" og Center for Byudvikling og Mobilitet, der er involveret fra kommunens side.

Der er tale om et arbejdsfællesskab med en fælles vision. 

Om projektet siger klimachef i Aarhus Kommune, Henrik Müeller:

"Transportsektoren er den største udfordring vi har lige nu i omstillingen af Aarhus. Vi skal have den vedvarende energi ind i tranporten. Populært sagt kan man sige at vi skal have vindmøllestrømmen ind i vores biler. Det er en stor opgave. Samarbejdet med TADAA er rigtig interessant, fordi det både indfører flere elbiler i byen, samtidig med at mængden af biler nedbringes. Det er både godt for klimaet, og er med til at mindske trængslen i byen."

Læs pressemeddelelse fra projektet

Her finder du et link til den pressemeddelelse, der blev udsendt, da projektet startede i 2016. 

Kontakt

Projektet er et samarbejde mellem TADAA! og Aarhus Kommunes Klimasekretariat. Hvis du vil vide mere, er du velkommen til at kontakte en af de nedenstående. 

Signe Hollensen Signe Hollensen Marketing- og eventmanager, TADAA! 41 77 12 82
Karina Svanborg Karina Svanborg Projektleder, Klimasekratariatet, Aarhus Kommune 2920 9240

Vi bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies. Læs mere

OK